سرخط خبرها

برگزاری نشست «بیان تجربه در مدیریت فرهنگ و رسانه» در مشهد مقدس + فیلم

  • کد خبر: ۱۸۲۲۲۲
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
برگزاری نشست «بیان تجربه در مدیریت فرهنگ و رسانه» در مشهد مقدس + فیلم
نخستین نشست «بیان تجربه در مدیریت فرهنگ و رسانه» در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نخستین نشست از سلسله جلسات تجربه‌نگاری و مدیریت رسانه با حضور حسین انتظامی، یکی از مدیران باسابقه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و رسانه‌ای کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان رسانه‌ای و فرهنگی استان در مؤسسه فرهنگی قدس مشهد برگزار شد.

انتظامی در این نشست با بیان اینکه باید مراقب باشیم حوزه فرهنگ و هنر و رسانه کیسه شن جنگ‌های خیابانی سیاست‌ورزان نشود و در کشاکش بحث‌های سیاسی و جناحی، فرهنگ قربانی نشود، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های نظام مدیریتی کشور این است که هر مدیری می‌آید، می‌خواهد سیاست جدیدی بنا کند و از نو بسازد درحالی‌که اگر نگاهی به تجربیات گذشته داشته باشیم، می‌توانیم به کمال برسیم.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌های این موضوع در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد است، افزود: در ادبیات مدیریت استراتژیک، راهبرد‌ها هر روز عوض نمی‌شود و تابع آمد و شد دولت‌ها و مدیران نیست. راهبرد برای مدت زمان طولانی است.

انتظامی در ادامه گفت: راهبرد امری مبنایی است که توسط سلسله مراتب ادبیات مدیریتی تدوین می‌شود و همه موظف به اجرای آن هستند. در نهایت این سیاست‌ها و تاکتیک‌هاست که تغییر می‌کند و البته تغییر در راهبرد‌ها نیز پس از مدت زمانی و به صورت بسیار مختصر و جزئی ایجاد می‌شود.

معاون سابق امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت راهبردی مبتنی بر شناخت و رصد مداوم محیط است، خاطرنشان کرد: مدیر فرهنگی نمی‌تواند از اجرای راهبرد‌ها خودداری کند مثلا اگر راهبرد محتوایی در حوزه فرهنگی امیدآفرینی است، هیچ مدیر فرهنگی نمی‌تواند بگوید این اولویت من نیست.

وی در ادامه به نظریه «جامعه کلنگی» اشاره کرد و افزود: یکی از دلایلی که ما پیشرفت نمی‌کنیم، این است که به سوابق تمدنی و مدیریتی و انباشت تجارب خودمان بی‌توجه هستیم. فکر می‌کنیم ما مرکز عالم هستیم و از روزی که ما آمده‌ایم تاریخ آغاز می‌شود و ما در نقطه عطف قرارداریم و همه تجارب مدیریتی به قبل و بعد از حضور ما تقسیم می‌شود.

مدیر مسئول سابق روزنامه‌های جام جم و همشهری در ادامه سخنان خود با اشاره به ثبت تجربیات دوران مدیریتی در عرصه‌های مختلف فرهنگی خاطرنشان کرد: تجربه‌نگاری با خاطره‌نگاری و مستندنگاری متفاوت است. من تجربیات خود در مدیریت اجرایی در روزنامه جام جم و همشهری را در دو کتاب «روزنامه‌نگاری و روزنامه‎داری» و «مدیریت مطبوعاتی» منتشر کرده‌ام. هدف من این بود که به عنوان مدیری که با همراهی همکاران و مدیران بالادستی، کار‌هایی را که انجام داده‌ام و حدس و خطایی را که داشته‌ام را برای دیگران بیان کنم تا لااقل دستمایه مدیرانی باشد که بعدا قرار است این مسیر را ادامه دهند و از این امور مطلع باشند. اما کتاب «پرگار» تجربه‌نگاری مدیریت فرهنگی من در حوزه سیاستگذاری فرهنگی بوده است.

وی افزود: مدیران باید تجربه‌های خود در عرصه‌های مختلف را بنویسند و به بوته نقد بگذارند تا رشد و تعالی در ادامه فعالیت‌ها به دست آید.

 باید با نگاه تفکر معکوس، فعالیت‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم

سخنگوی سابق شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مرجعیت فرهنگی باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متمرکز باشد تا بتوانیم اثربخش باشیم، گفت: ما دستگاه‌های متعددی داریم که به صورت موازی، سیاستگذاری فرهنگی می‌کنند. صدا و سیما، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، شهرداری‌ها و ... درحوزه سیاستگذاری فرهنگی نباید مداخله کنند. آن‌ها باید ماموریت خود را انجام دهند.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی باید قانون‌گذاری کند و بر حسن اجرای قانون نظارت کند. اما در سیاستگذاری به معنای نظارتی آن، نباید مداخله کند.

عضو سابق هیئت منصفه نظارت بر مطبوعات در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در برخی موارد باید با نگاه تفکر معکوس، فعالیت‌ها را مورد ارزیابی و بازخوانی قرار دهیم به این معنا که هرکاری تاکنون انجام می‌شده، ضرورتا حقانیت ندارد. اگر در بررسی به حقانیت آن رسیدیم، آن را ادامه می‌دهیم و اگر حقانیت آن مورد پرسش بود، آن را خط می‌زنیم. قرار نیست فقط به اموری رسیدگی کنیم که به ما به ارث رسیده است. در این صورت با عرب دوران جاهلیت تفاوتی نخواهیم داشت.

لزوم شفافیت در مدیریت فرهنگی

انتظامی در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت موضوع «شفافیت»، این امر را یکی از پایه‌های مدیریت فرهنگی دانست و گفت: شفافیت باعث می‌شود ما پاسخ‌گو باشیم. اگر ادعای سرآمدی می‌کنیم، این موضوع با تحقیر دیگران نباشد و مبتنی بر شایستگی خودمان باشد.

وی افزود: شفافیت در سیستم نقش بازخورد را دارد و باعث می‌شود دستگاه‌های متعدد نظارتی و هزینه‌های آن هم کاهش پیدا کند.  

وی در ادامه به موضوع «دولت الکترونیک» اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز باعث به سامان رسیدن امور، کاهش هزینه‌ها و شفافیت بیشتر می‌شود.

سلسله جلسات تجربه نگاری و مدیریت در رسانه با عنوان «سرمشق» توسط موسسه فرهنگی قدس در مشهد برگزار می‌شود و در قالب تبادل نظر و به اشتراک گذاشتن موفقیت‌ها و شکست‌ها در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و تجربه‌نگاری آن، ابعاد مختلف مسیر فعالیت را برای مدیران حوزه‌های مختلف فرهنگی ترسیم کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->